úterý 6. května 2014

Chemický peeling AHA - kyselina glykolová (glycolic acid) recenze


K čemu slouží? K odstranění svrchní vrstvy pokožky (epidermis), tedy vyčištění a optickému omlazení pleti. Bezvadně funguje na zašedlou pleť. Odstraní vyrážky a všechny kožní projevy, které jsou způsobeny nevhodnou péčí o pleť. Pokud má někdo vyloženě akné, měl by volit spíše kyselinu salicylovou.

Kyselina glykolová dokáže napravit všechno, co není „vnitřního původu“, tj. vše, co je způsobeno tím, že se nám ucpou póry a vypadáme hnusně. Jizvy, skutečné pigmentové skvrny  a  vrásky   zůstávají.   Jde tu jen  o  odstranění    svrchní    vrstvy pokožky a jak je známo, vrásky a melanin sídlí o patro níž. Smůla.

Kdo se chce zbavit i toho, musí sáhnout po radikálnější metodě a tou je např. středně hluboký chemický peeling kyselinou trichloroctovou (TCA). Neubráním se už tady srovnání peelingu pomocí glykolové kyseliny a TCA: bolestivější, otravnější, dlouhodobější a méně komfortní cesta je to první. Dokud ovšem nevyzkoušíte, co pro vás může udělat kyselina glykolová, opravdu nedoceníte, jak úžasnou práci pro vás vykoná TCA.

Na hluboký peeling Fenolem se nechystám. Jestli ale budete mít cestu do USA, můžete navštívit ordinaci, kde vám to udělají. Hlavně nezapomeňte poslat fotky :-) 
Třeba něco takového: 
Peeling Fenolem, den čtvrtý.
Zdroj: http://www.realself.com/review/houston
tx-full-face-phenol-peel-houston-tx
S chemickým peelingem jsem začala asi před 5ti lety. Protože netrpím akné (mám jen: vyrážku ze stresu, kopřivku ze stresu, unavenou pleť a vyrážku ze stresu z toho, že mám vyrážku ze stresu…), zvolila jsem z AHA acids kyselinu glykolovou. Salicylová je především na odmaštění, vyčištění.

Mám averzi na cosmetic business by CR. Nic tady není. Když už tady něco je, tak se to dováží a stojí to majlant, a když to majlant nestojí, přestane se to vyrábět. 

Vrhla jsem se tedy na průzkum zahraničního trhu a narazila na US eshop, který nabízel Glycolic acid za slušnou cenu a navíc zasílal do ČR. Sharon Marie Skincare, který nabízí kvalitní glykolovou kyselinu a jak jsem zjistila později, tento eshop prodává i na ebay.com. K nakupování na ebay bych podotkla, že v případě glykolové kyseliny stačí asi ověřený prodejce s mnoha kladnými feedbacky, (např. skinbeautysolutions) protože vydělávat podvody na takto dostupném produktu se asi nevyplatí (na rozdíl od peelingu kyselinou TCA, kde je to přesně opačně a určitě se o tom rozepíšu v článku věnovaném právě středně hlubokému peelingu kyselinou trichloroctovou). V případě lehkého peelingu, tedy Glycolic acid, je možné se řídit cenou a když to bude nejlevnější a nebude to z Hongkongu, tak to koupit.

Co koupit:
1ks kyseliny glykolové (glycolic acid) v množství 0,5 (15ml) nebo 1.oz (30ml), pokud hodláte testovat nejprve na zvířatech (tím myslím méně oblíbené kamarádky), tak klidně 2.oz (60ml). Já mám jednu 30ml lahvičku na více než rok, možná dva. Na celý obličej totiž stačí jen namočený odličovací tampon, a pokud se uvádí, že jedna lahvička vystačí cca na 22 procedur, tak to bude pravda. Jednu lahvičku můžete sehnat třeba za dvě stovky, ale já jsem si raději připlatila a tehdy (z e-shopu výše) objednala 60ml za 22 USD včetně pošty. Později jsem sehnala 30ml přes ebay a tu mám dodnes. Čím silnější koncentrace, tím dražší, uvádím cenu za 50% glycolic acid. O koncentraci se pobavíme později.

Prodejci ve svých peelingových balíčcích nabízejí ještě další vychytávky, které „musíte“ mít (rozumějte: musíte za ně zbytečně zaplatit). Např. štětečky na aplikaci kyseliny (NE! – o tom později), neutralizační roztok (také později), speciální hydratační krém PO a málem bych zapomněla na speciální tonikum PŘED. NE, NE a NE.

Jediné, co potřebujete, je: Lahvička kyseliny glykolové, pár odličovacích tamponů, sáček jedlé sody a voda. Krém máme všichni a i bez něj se to obejde.
kyselina glykolová 15ml roll on
zdroj: skinbeautysolutions.com
kyselina glykolová 60ml
zdroj: sharonmarieskincare.com

Jak silnou koncentraci zvolit:
Pokud jste se alespoň trochu informovali, o čem chemický peeling je (fakt nemám chuť tady vysvětlovat to, co si zjistíte všude jinde, např. že jde o umrtvení a následné sloupnutí povrchové vrstvy kůže a tak dále), jistě jste narazili na varování, že je nutné nejprve začínat se slabou koncentrací (10 %), párkrát opakovat a postupně přidávat na síle. Já k tomu jedovatě dodám, že tímto stylem se možná za 10 let dopracujete k tomu, co byste asi od chemického peelingu chtěli už dnes. Nebudu nikoho navádět, aby rovnou (jako já) začal s 50% koncentrací, ale ujišťuju vás, že kupovat nejprve slabou a později silnější a silnější koncentrace je vyhazování peněz oknem.

Kyselina glykolová má /oproti salicylové/ tu velkou výhodu, že je rozpustná ve vodě. Dá se tedy vodou jednoduše ředit. Koupíte-li si rovnou 50% nebo klidně i 60% kyselinu, přidáním (minimálně destilované, ještě lépe osmotické) vody ji naředíte na požadovanou sílu. Osmotická voda je asi nejčistší dostupná voda a kdo má štěstí bydlet ve městě s nabídkou, může skočit do nějakého akvaristického obchodu, který tuto vodu prodává. Destilka z drogérie nebo lékárny ale bohatě postačí. Ředěním si můžete vyrobit i tonikum pro každodenní odlíčení, o tom se ale zmíním až na konci.

Jak ředit: Je to jednoduché, vyplatí se v lékárně pořídit stříkačku s co nejpodrobnější stupnicí, nasát tak 1 ml kyseliny (abychom neplýtvali, až zjistíme, že ve finále ředit nepotřebujeme a že budeme rovnou operovat s 50% koncentrací), ten mililitr někam přesunout, nasát destilku, přesunout tamtéž a promíchat. Někdo to zvládne v jednom kroku ve stříkačce. Pokud chci mít z 50% kyseliny koncentraci 25%, musím mít stejný díl kyseliny a stejný díl vody.

Nechci nikoho podceňovat, ale někdy člověk dělá blbosti, tak to radši napíšu. Pokud chci mít z 50% kyseliny pro začátek trochu kyseliny o síle 12,5%, pak vezmu 1 díl (např. 0,5 ml) kyseliny a k tomu přidám 1,5ml vody (poměr 1:3). Pokud budu chtít tonikum k večernímu dočištění pleti, tak dle citlivosti pleti budu začínat na 6,25% (aby se nám to lépe dělilo) a pak dle chuti (podle reakce pleti) buď přihodím nějakou kapku vody, nebo naopak kapku kyseliny. 6,25% je poměr 1:7.

Přehled: výchozí koncentrace 50 %
Výsledná 45 % koncentrace:      1:0,11 
(jo, uznávám, že tady chce ředit víc, než jen mililitr, aby se to trefilo.)
Výsledná 40 % koncentrace:      1:0,25 
(tj. k 1ml kyseliny o síle 50% přidám 0,25 ml vody, nebo ke 3  ml kyseliny přidám (3x0,25) 0,75ml vody atd.)
Výsledná 35 % koncentrace:      1:0,43
Výsledná 30 % koncentrace:      1:0,67 (ano, je potřeba chvíli počítat)
Výsledná 25 % koncentrace:      1:1
Výsledná 20 % koncentrace:      1:1,5
Výsledná 15 % koncentrace:      1:2,34
Výsledná 10 % koncentrace:      1:4
Pokud to někdo fakt nedokáže spočítat, podle přehledu, co tu uvádím, tak pravděpodobně nebude schopen ani nakupovat přes ebay nebo platit paypalem, takže jsem v klidu :-D.

Postup:

1) Příprava: Očištění pleti. Odlíčit se, důkladně umýt všechny zbytky makeupu. Nedoporučuje se sice používat mýdlo (nebo mycí gely), protože mají zásadité PH a tak snižují účinnost peelingu, ale klidně to udělejte. Předpokládám, že se smíříte s faktem, že z vaší 50% kyseliny využijete takto jen 48 %. Já to tak dělám.

Mějte nakoupené jídlo, pití, cigarety, nebo cokoliv, kvůli čemu byste v příštích dnech museli opustit domov. Nezakryje to ani makeup. Jednou jsem musela na poštu. Na poště jsem stála ve frontě a pár lidí si mě fakt dost hnusně prohlíželo. Potkala jsem tam bývalého spolužáka a využila příležitosti, abych mu (a všem okolo) vysvětlila, že nejsem hnusná fetka s boláky a nemám ani lepru, a tak jsem ho informovala, ať se neděsí, že vypadám tak hrozně, ale že jsem si zrovna před dvěma dny dala na obličej kyselinu (chemický peeling mi přišel jako nic neříkající název). To jsem dělat asi nemusela, protože je možná lepší, když na vás lidi koukají jako na pacienta z kožní kliniky, než na pacienta z psychiatrie.

Je dobré si rovnou připravit neutralizační roztok. Prodejci ho pochopitelně nabízejí za těžké prachy, na to, jaká je to sranda. Trochu sody rozpustíme ve vodě. Stačí málo obojího, ale soda není drahá a pro lepší pocit tam klidně nasypte všechno. Stačit bude tolik, aby se v tom dal namočit jeden odličovací tampon cca dvakrát. Musí to být tekuté, takže s tou sodou to zas nepřežeňte :-). Já dávám lžíci sody do deci vody.

2) Nanesení kyseliny na suchý a čistý obličej: otevřeme lahvičku. Třes stoupá, bušení srdce je neúnosné. Pokud jsme se rozhodli jít rovnou do 50% koncentrace, asi se trošku bojíme. V tuhle chvíli (mého poprvé) jsem se na sebe dívala do zrcadla a ptala se sama sebe, jestli to náhodou není jeden z těch okamžiků, kdy si říkáte, že něco dělat nemáte, pak to uděláte a dlouho (nebo navždy) vzpomínáte na to, že jste to opravdu dělat neměli.

Přiložíme na lahvičku tampon, překlopíme, necháme tampon navlhčit a jdeme na to. Vynecháme okolí očí a pusu a přetřeme celý obličej. Nemusí nám to nikde téct (proto nechápu, proč někdo nabízí pro aplikaci štětce, ale budiž). Postupujeme úplně stejně, jako při aplikaci pleťové vody.

3) Působení: Šok. To pálí. Já vím. Začne to trochu bodat, štípat a je to hnusné. Aspoň já, se svou citlivou pletí, jsem to tak vnímala. Hřeje to. Ale rozhodně to není nic, co by se nedalo vydržet. Pleť zčervená téměř okamžitě a dokonce se může stát následující věc: pokud máte před aplikací pleť v pořádku, najednou zjistíte, že se vám v některých místech udělaly jakoby puchýřky naplněné bílou tekutinou (kyselinou). Je to proto, že v pleti byly malé trhlinky a mezi starou mrtvou kůží a tou novou už před aplikací kůže „netěsnila“ :-). Kdo má výraznější akné, tedy otevřené rány, neměl by to dělat, protože to bude o to větší utrpení. Aspoň si to tak představuju. Jelikož jsem si tuhle proceduru dělala vždy, když jsem zjistila, že se mi stres podepsal na kůži v podobě méně nebo více viditelné vyrážky, měla jsem těch mini puchýřků dost. 

Jak dlouho to nechat na tváři? Jak dlouho kdo snese, obecně bych se vždy držela asi těch 10ti minut, protože kyselina stejně proniká jen do hloubky svrchní vrstvy pokožky. S její sílou se to má tak, že silnější koncentrace „spálí“ více buněk na jedné ploše, tj. pronikne i mírně hlouběji (kožní buňky se překrývají), slabší koncentrace těch buněk zvládne méně – a to je pro mě zbytečné plýtvání časem. Poprvé stačí i 5 minut, pro vlastní klid. Opravdu vám to nevypálí do obličeje díru!

4) Smytí kyseliny: Po 5ti až 10ti minutách namočíme celý tampon do roztoku sody s vodou, mírně vyždímáme a opatrně pojíždíme po obličeji. Tahle část procedury je docela neoblíbená, protože tím, jak se kyselina se zásaditým roztokem sody s vodou neutralizuje, vzniká ještě větší teplo a slyšíte zasyčení z toho, jak se to „vaří“. Celý obličej potírejte tak dlouho, dokud to už nikde syčet nebude, tak budete vědět, že jste nevynechali žádné místo. Je samozřejmě možné to všechno umýt bez neutralizace jen vodou, ale já to mám právě kvůli těm puchýřkům takhle radši. Potom pleť omyjeme důkladně proudem vody, bez drhnutí. Lehounce osušíme. Hotovo

5) Péče PO: pleť je červená, napjatá, bolavá. Doporučuju počkat s nějakým mazáním do druhého dne, až pleť vyschne. To poznáte tak, že budete mít obličej jako fetka z Václaváku, co si chce „jenom pokecat“. Vyskáčou ven všechny problémy, které na pleti byly, tj. i vyrážka, která byla téměř neviditelná, nebo mikroskopická poranění, jsou teď změněny v červené tečky.

Jak dlouho bude trvat, než se pleť sloupne? Jak kdy, jak komu. Obyčejně to začne tak třetí den. Je zbytečné to nějak extra loupat svépomocí, ale protože je hodně nepříjemné mít na obličeji struhadlo, může se to už od druhého dne promazat běžným pleťovým krémem (ne Glyko A nebo něco s obsahem AHA kyselin). Já trávím večer čas ve vaně tím, že navlhčím pleť a jak ty mrtvé buňky nabobtnají, prsty si přejíždím po tvářích a trochu tomu pomáhám. Jasně, že když si člověk udělá chemický peeling v pátek večer a potřebuje jít v pondělí do práce, je nutné aplikovat makeup. Omezení tu nejsou, ale vypadá to strašně. Lepra. Já se loupu klidně 10 až 14dní, nejhorší mám za sebou cca po pěti dnech, ale pleť bez šupin mám vážně až tak po dvou týdnech.

Velký detail obličeje - sloupnutí po několika dnech
Vlevo vidíte detail tváře kousek nad čelistí. Protože tento peeling už neprovádím, nemohu dodat lepší obrázky :-(. Každopádně je vidět, že sloupnutá vrstva pokožky je i při 50% opravdu tenká.

Jak bude váš obličej vypadat po sloupnutí? Pravděpodobně zázračně dobře. Nezbavíte se jizev po akné nebo čemkoliv jiném a kdo tvrdí, že ano, tak lže. Stejně tak se nezbavíte naprosté většiny vrásek, možná jen na oční okolí (kam ale kyselinu neaplikujeme) by to mohlo mít na nějakou mikrovrásku vliv. Nepomůže to ani na klasické pigmentové skvrny, protože ložiska melaninu se nachází ve spodní vrstvě kůže. Záleží to také na tom, jak moc máte pigmentu v kůži (tj. fototypu). Tmavší skvrny jdou pochopitelně dolů hůře a kdekdo navíc netuší, jak pravá pigmentová skvrna vypadá. Pokud máte malou skvrnku, která je jen mírně odlišná od barvy vaší pleti, nejedná se o klasickou pigmentovou skvrnu a můžete se toho zbavit i kyselinou glykolovou. 

Zbavíte se každopádně všech vnějších projevů nepořádku v pleti. Takže máte-li akné (ne otevřené rány), zbavíte se ho. Pochopitelně se za chvíli problémy zase objeví (většina z nich je vnitřní), ale jestli se vám ucpala pleť nesprávnou péčí nebo to zkrátka není úplně ono, budete mít novou, krásně růžovoučkou pleť jako miminko. Pokud po první aplikaci není spokojenost úplná, je možné to opakovat, klidně po 10ti dnech. 

Je důležité se nevystavovat slunci, případně se mazat něčím se SPF. Potom si dát na nějakou dobu oraz. Co budu povídat, kdo má asi náladu se měsíc v kuse loupat :-). Ten, kdo začal s aplikací slabší koncentrace, bude mít asi mírnější a kratší průběh, ale také ne tak razantní výsledky. Neznamená to ale, že to nemůže stačit, záleží na každém. Mně se vždy začne loupat obličej docela výrazně a pod „starou“ kůží se objevují růžové plochy pleti nové.

Několik poznatků navíc:
Samozřejmě jsem se už setkala s názory a varováním s vykřičníky, že je to nebezpečné a že to může provádět jen vyškolená kosmetička, nebo při vyšších koncentracích lékař. Za sebe rovnou řeknu, že nemusí. Jsou lidé, kteří mají abnormálně reagující pleť, každý ale asi známe citlivost své pokožky nejlépe. Proto je vhodné provést test na kousku kůže (na čelisti, třeba) pár dní před aplikací na celý obličej. Moje pleť je citlivá, na všechny krémy, co jsem vyzkoušela v tuzemsku (Eucerin, Bioderma, Vichy, Avéne, olejíčky Saloos a mnoho, mnoho dalších) reaguje příšerným zarudnutím a osypáním. Já tomu provozně říkám vyrážka. Plus stres. Podařilo se mi najít krém, který si nechávám posílat z USA, neobsahuje žádnou parfemaci a to je jediné, co mi s pletí nic špatného nedělá, naopak. 

Chemický peeling kyselinou glykolovou považuju za natolik neinvazivní a bezpečný, že ho do koncentrace 60% můžu dělat doma. I kdybych si kyselinu nechala na tváři hodiny, stejně mi to neumrtví víc, než svrchní vrstvu kůže (epidermis). Její tloušťku neznám, bude to v řádu desetin mm.

Jakou má kyselina chuť? Kyselou :-). Když se vám dostane na rty a olíznete, je to prostě jen kyselé. Nemusíte si cpát do pusy mýdlo a letět do nemocnice, jedná se o ovocnou kyselinu, která neleptá. Není ale vhodné si dělat chemický peeling zevnitř, takže nepít /po požití vypít roztok sody s vodou, zvážit důvody, proč k požití došlo a podle toho se zařídit. Pokud jsem např. vypila 30ml kyseliny glykolové proto, že mi to řekl nějaký hlas uvnitř mé hlavy, bylo by nejlepší po vypití neutralizačního roztoku navštívit odborníka. A rozhodně nemyslím dermatologa./

Tonikum: připravíme ho z destilované vody a kyseliny v odpovídajícím poměru, já to dělala od oka, myslím, že jsem začala s 7% a potom přidávala vodu, protože mě to trošku dráždilo. Používám ho po úplném odlíčení a těsně před tím, než si obličej namažu krémem a jdu spát. Výborně dočišťuje pleť. Už ho nesmývám, ale zase ho nepoužívám moc, prostě jen navlhčit tamponek a přetřít obličej. Počkám, až pleť uschne a namažu krémem. Nevím, jestli je má teorie úpravy PH pleti (protože můj krém nemá PH stejné, jako pleť, je zásaditější a kyselina naopak kyselejší) funguje, ale dělá to zázraky. POZOR, nedělejte chybu, jako jsem udělala já, když jsem si chtěla ušetřit práci. Kyselinu smíchejte jen s vodou (destilkou, osmotickou). Já jsem zrovna neměla po ruce nic takového, tak jsem zkusila udělat tonikum z kyseliny a pleťové vody (obyčejná růžová Balea). Jenže kyselina se s pleťovou vodou nějak potkala na cestě za extrémní kyselostí a pálilo to jako blázen. Správně by tonikum, které naší pleti bude vyhovovat, nemělo pálit, maximálně lehce štípnout na některých poraněných místech. Musí to být po nanesení krému příjemné a neomezující. Musí to ráno dobře vypadat.

15 komentářů:

  1. Skvělý článek! škoda, že už nepublikuješ. Já bych potřebovala naředit kys. sal., naivně jsem myslela, že postačí destilka, ale teď si nevím rady.

    OdpovědětVymazat
  2. RomanKa'S point4. září 2014 v 8:56

    Díky! Píšu spíš na přání, snad se k tomu zase brzy dostanu. Mrkni sem: https://www.dermquest.com/expert-opinions/surgery-and-cosmetics/2012/superficial-chemical-peels/
    píše se tam o tom, že kys. salicylovou lze ředit benzylalkoholem.

    OdpovědětVymazat
  3. A já myslela, že se ani neozveš :) Děkuji za odkaz, já docela pátrala i sama, protože dopadnout jako slečna výše rozhodně nechci. Dočetla jsem se právě, že není rozpustná ve vodě, méně pak v ricinovém oleji a nejlépe v ethanolu. Mám možnost koupit kys.sal. už rozpuštěnou v alkoholu, takže hádám, že ji budu ředit kosmetickým lihem podle tvého návodu. Na krystalickou formu a její rozpouštění v riciňáku si netroufám, ani na následné výpočty koncentrace. Píšeš opravdu poutavě a já přečetla i tvé recenze, a to v mém hledáčku tyhle značky nejsou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu :-). S kyselinou salicylovou bohužel osobní zkušenost nemám, ale postupovala bych stejně, jako ty. Kosmetický líh je dobrý nápad. Určitě mi dej vědět, jak jsi pořídila. Vím jen, že by se měla, právě kvůli alkoholu, aplikovat v nižších koncentracích, než glykolová. Přivedla jsi mě na myšlenku, že bych ji vyzkoušela jen lokálně, třeba na nos. Proto budu ráda, když se ozveš.

      Vymazat
    2. Já už s glykolovou experimentovala ve formě glyko-A, ale chci dát šanci spíše salicylové, protože by měla údajně lépe rozpouštět maz a pročistit mazové žlázky. Já s těžkou formou akné naštěstí nebojuji, co mne trápí je suchá krusta mrtvé kůže a pod ní ucpané pory, na což by měla být sal. ideální. Jinak budu objednávat co nejdříve, snad se poštěstí ještě sehnat nějaký ten líh od magister z lékárny a experiment budu moct prohlásit za započatý! Určitě dám vědět ;)

      Vymazat
  4. Tak pachatel se vrací na místo činu :) koncentraci jsem sehnala 30% a nakonec neředila alkoholem, ale riciňákem, protože jsem se chtěla suché krusty zbavit a ne si ji pěstovat. Začínala jsem na poměru 1:2 ve prospěch oleje a postupně přidávala na 1:1, což mělo konečně kýžený efekt a pory to udržovalo opravdu čisté. Žádné razantní sloupnutí se u mne nekonalo, plus mám pocit, že není k mé pleti tak agresivní jako glykolová a nezpůsobuje mi popraskané žilky. Jinak dokáže ukočírovat i ucpávání poru na nose, kde jsou černé tečky protivně odolné, za svoji pleť ti ji můžu s čistým svědomím doporučit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za info. Kdybys chtěla, napiš o tom recenzi a já ji mohu zveřejnit zde. Samozřejme s tvým autorstvím ;-). Bylo by to fajn, protože po vysazení HA musim zařadit prevenci, ač velmi pečlivé, tak běžné odličování nestíhá.

      Vymazat
  5. Moc diky za skvely clanek, diky nemu jsem uz usetrila par tisic. Nejak nechapu, za co si moje kozarka uctuje 8 stovek. Trapim se u par let s keratozou a chempeel je jedina moznost, jak mit hezky oblicej i ruce:-).

    OdpovědětVymazat
  6. RomanKa'S point9. dubna 2015 v 0:58

    To me tesi :-). 8 stovek za jednu proceduru je uz zlodejina, jinak se to neda nazvat

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj, můžeš mi prosím dát na sebe email pro další rady? děkuji

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj, můžu poprosit o email pro další info? Pokud by jsi ho zde nechtěla psát tak můj je sladkova.marketa92@seznam.cz, děkuju

    OdpovědětVymazat
  9. Aky krem si objednavas z USA? Potrebovala by som poradit nejaky na rozsirene pory, akne nemam.
    Dakujem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. RomanKa´S point4. září 2015 v 20:49

      Objednavala jsem Dermalogica Skin smoothing cream, ale dnes uz ho (100ml) pod 1400kc nesezenes. Nastesti jsem nasla nahradu, v coz jsem opravdu nedoufala - A-derma Creme de Soin (150ml) do petistovky. Cena pro me neni priorita, ale tenhle krem je perfektni a pouzivam ho uz urcite dele, nez pul roku. Co se tyce kremu na rozsirene pory - tak dlouhodobejsiho efektu zadnym kremem nedosahnes, jde o strukturu kuze. Muzes se pokusit to napravit chem. peelingem, ovsem stoprocentni vysledek ti nezarucim. Kremy pory pouze stahuji - odmasti, pripadne vyplni na efekt. Stejne funguji nektere baze pod makeup

      Vymazat
  10. Zdravím,
    super článek, jednak pěkně napsaný s prvky vtipu, a pak taky určitě lidem ušetříte hodně peněz.
    Já mám aknozní pleť a vždy se to zhorší po stresu, který mám téměř pořád, proto mám stále jak pupínky, tak akné.
    Byl jsem 3x u dermatoložky na chem. peelingu pomocí kys. glykolové. Jedna procedura 800,-, což je ještě celkem laciné, jinde chtěli 2 litry.
    Zdálo se mi to tak snadný, že jsem začal vyhledávat nějaký domácí peeling a vlastně mám to, co dermatoložka.
    Dnes se dá kys. glykolová sehnat na netu za málo peněz, v lékárnách ji nikde neměli.
    To co píšete v článku je absolutní pravda. Všude píšou, jak zmizí vrásky, pigmentové skvrny, ale to v žádném případě.
    Já mám tu nevýhodu, že jsem muž a musím se holit, no a pak pár dnů nemůžu. Holím se vodou, ne strojkem a nesnáším, když jsem jen trochu zarostlej, krom dolní části brady a krku.
    Krém používám Niveu, protože nic jiného nesnesu, po všem zčervenám jako rajče. Nevím, co používala dermatoložka.
    Může si to dělat každý, žádný riziko nehrozí, max. u hodně citlivé pokožky a velké koncentrace delší doba než bude pokožka hladká, bez strupů.
    Takže jak píšete, nakoupit hlavně - pro mě - cigára, kafe, jídlo - v tomto pořadí :) na 3-4 dny a může začít kdokoli. Je dobré nejřív, jak píšete, vyzkoušet na nějaké místo 5*5 cm, stačí.
    Lepší si přečíst takový článek, než článek odborný od dermatologa, který vás jen zastraší, pro svou reklamu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, díky za komentář. Souhlasím. Napadlo mě, jestli ti k tomu nehezkemu vzhledu pleti nepřispívá právě Nivea, je dost těžká, mastná. Zakotvila jsem u A - derma, creme de soin, teď z hlavy cca skoro 5 let, co ho používám - a neplánuji ho vyměnit. Je velký a levný, takže za vyzkoušení by možná stál. Lepší jsem neměla.

      Vymazat